vineri, 18 aprilie 2008

Capitolul II

I

A doua zi de conferinte a fost mult mai controversata decat prima. Si nici nu putea sa fie altfel din moment ce era o zi dedicata mai ales politicii. Prima conferinta punea fata in fata PR-ul comercial cu PR-ul politic. Partea de PR comercial a fos tacoperita de Ioana Manoiu de la GMP PR si Liviu Ion din partea Dacia Groupe Renault.

Ioana Manoiu a vorbit despre aniversarea a 10 ani de Sensiblu. Un eveniment dragalas dedicat copiilor, cu super eroi, cu super masini, dar cu o prezentare nu foarte incitanta. Pana la urma noi venim la conferinte sa invatam ceva de la oamenii din industrie si invatam nu numai din ceea ce ei ne spun, ci si din felul in care spun. Aveam asteptari mari de la Ioana Manoiu, mai ales ca anul trecut am avut-o in juriul de la preselectii pentru OC si parea si ea sa aiba asteptari mari de la noi. M-au uimit nonsalanta cu care Ioana Manoiu vorbea despre siteul dedicat evenimentului care continea nu stiu ce joc. Copiii se jucau si cei care obtineau cele mai mari punctaje primeau la scoala vizita super eroilor. Ioana ne povestea incantata despre un copilas care a stat multe ore pe calculator si a obtinut niste scoruri record. Ea era incantata, eu eram socata. Asta promoveaza Sensiblu? Multe ore in fata calculatorului?

Prezentarea Dacia nu m-a captivat. Poate daca as fi stiut ca Dacia avea sa ne devina client as fi fost mai atenta :) Dar adevarul e ca nu a fost un discurs foarte antrenant, desi din nou campania despre care ni se vorbea parea interesanta.

Si cu asta trecem la partea politica a conferintei. Ioana Grindeanu de la Ergon Communications ne-a vorbit despre campania electorala din 2004 pentru Andrei Chiliman. A fost o prezentare reusita, cu informatii noi, controversate. Au fost spuse lucruri pe care probabil le intuiam, dar a fost destul de socant sa le aud de la cineva din domeniu. "Consultantii politici trebuie sa puna continut in niste goluri"

De departe cea mai frumoasa prezentare din cele 2 zile de conferinte a fost cea a Adrianei Saftoiu. Ai putea sta si cateva ore sa o asculti vorbind. A prezentat 2 studii de caz in paralel: Anca Boagiu si Adrian Inimaroiu. Un sfat interesant de la Adriana Saftoiu: "In PR-ul politic exista reguli, dar daca nu sunt adaptate la persoane ele devin non-reguli" Pe scurt, nu exista retete.

In general in comunicare "operam" cu perceptii. Despre produsele pe care le cumparam, dar si despre oamenii pe care ii votam. Si atunci care o fi diferenta intre PR-ul politic si cel comercial?
Sa fie vorba de etica? Au existat multe intrebari legate de constiinta celor 2 invitate din zona politica, dar nimeni nu adresat o astfel de intrebare reprezentantilor PR-ului comercial. Concluzia apartine Ioanei Grindeanu: "Exista viata si dupa serciciu, dar serviciul e serviciu."

II

Multe dezbateri aprinse a suscitat conferinta cu politicieni. Unii au interpretat lejeritatea discutiilor ca circ. Dar nu cred ca e cazul... Pana la urma a fost o conferinta pentru studenti pasionati de comunicare. Nu cred ca era cazul sa fie deschise niste discutii mult prea academice si nici discursuri de campanie electorala. Pe mine m-au dezamagit interventiile lui Adriean Videanu si Codrut Seres. Aveam impresia ca incercau de fiecare data sa se bata cu pumnul in piept, sa ne arate ce au facut ei bun. Prea mult "eu am facut, eu am zis...". Chiar daca au fost de multe ori ironici, chiar auto-ironici, Victor Ponta, Bogdan Olteanu si Ludovic Orban au intretinut atmosfera. Au dat dovada de prezenta de spirit, simtul umorului, spontaneitate - calitati absolut necesare unor buni comunicatori. Cu siguranta replica zilei a fost a lui Ponta: "Nu stiu daca lui Adriean Videanu i-a fost rau ca primar, noua sigur ne-a fost." A fost putin cam dura afirmatia asta, dar Victor Ponta a incercat sa o dreaga. Totusi, cu o replica inteligenta Videanu ar fi putut sa schimbe situatia in favoarea sa. Pe de alta parte, Videanu era cumva singur impotriva tuturor: el de la PD-L, restu de la PNL, PSD, PC, adica adversarii...

III

"Drumuri de cariera intr-o agentie de comunicare" a fost ultima conferinta din 2008. Moderator a fost Bogdana Butnar, care avea o adevarata strategie pregatita pentru participantii care doreau sa adreseze intrebari. "Acuma tu, dup-aia acolo si apoi dincolo. Nu, nu. De pe randul ala nu mai luam pana nu termina cu celalalt" :)) Planificare, nu gluma.

Mi-a placut mult prezentarea Roxanei Dumitru de la Leo Burnett. Nu neaparat pentru ceea ce ne-a prezentat, cat pentru felul in care a facut-o. Nu stiu de ce, dar Andrei Cohn nu a venit la conferinta, in schimb a fost Alexandru Dumitrescu (Tzugu) de la McCann Erickson. A vorbit despre structura McCann, despre Creative Mentorship si ne-a dat multe sfaturi valoroase atat pentru finala OC, cat si pentru viitoarea cariera in comunicare. Mi-a mai placut dezinvoltura lui Radu Ionescu. La aceeasi masa cu reprezentantii unor agentii mari, unele multinationale, el explica de ce
ar fi de preferat munca intr-o agentie axata pe online.

O prezentare mai linistita si mai putin surprinzatoare decat ma asteptam a fost cea a Crengutei Rosu. Si totusi, interventii pragmatice, sfaturi practice si multa deschidere fata de studenti. Ne-a povestit despre structura DC Communications, ne-a dat exemple si a raspuns la intrebarile publicului. Sorana Savu a avut un discurs foarte coerent, bine structurat, dar pe care eu l-am perceput ca fiind glacial, distant si... autoritar. Atat tonul vocii, gesturile, cat si ceea ce ne povestea despre lucrul in cadrul Premium PR ma faceau sa nu-mi doresc sa lucrez acolo. Munca individuala... suna ciudat avand in vedere ca eu mereu am crezut ca in comunicare se lucreaza in echipa.

2 zile, 6 conferinte, multi invitati de seama. Astea au fost conferintele OC 2008. La anul o luam de la inceput :)

Carina





Niciun comentariu: